Content marketing med Sara Öhman

I tisdags var jag, tillsammans med delar av klassen, på Internetdagarna som anordnas av .SE vid Stockholm Waterfront. En av de föreläsare som jag sett fram emot mest var Sara Öhman, som vi kommer att ha i kursen content marketing efter nyår. Hon pratade om hur innehåll skapas och hur hon lär företag att tänka kring det. Hennes mantra var: Planera, skapa, sprida, utvärdera.

I planeringsstadiet finns sju steg att passera, men i grova drag så går det ut på att bestämma syftet med innehållet, ta reda på relevanta sökord, planera vad man ska skriva, hur mycket utrymme det får ta, tidsåtgång, vem som ska göra vad samt vilka kanaler som ska användas. Innehållet som skapas ska vara nyttogivande, genuint och unikt, samt tala till människors känslor. “Att tala till förnuftet skapar tankar, att tala till känslor skapar handling.”

För content marketing handlar 70% av arbetet om sprida innehållet, genom andras, egna och köpta kanaler. Mät vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vi drivs av att lära oss och bli bättre.

Till sist, ha en plan för ditt innehåll och tänk på att du alltid behöver mer innehåll än du tror. Och en sak till:

No matter how good your content is, you can’t beat the kitten!

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *