Sökordsgrupper och Content marketing

För två veckor sedan började vi kursen i Content marketing, där vi ska lära oss hur vi sätter upp strategier för att planera, skapa och sprida innehåll. Under kursen kommer vi också att ha ett omfattande projektarbete, där vi praktiskt ska använda våra nya kunskaper.

Samtidigt som kursen har pågått så har jag och min klasskamrat fortsatt att utveckla affiliatesiten som vi satte upp över jul. Nu har vi ännu en leverantör, fått ordning på kategorierna, skickat in sitemaps till Google Webmaster Tools samt installerat ett SEO-plugin. Häromdagen gick jag in i Webmaster Tools och såg över vilka sökfrågor som siten hade visats på, för att börja göra sökordsgrupper (keyword themes). Vi har också börjat skriva en lista över blogginlägg som vi kan skriva för att fylla på innehållet och förhoppningsvis hamna högre upp i sökresultaten. Än så länge är arbetet väldigt ytligt, det finns så mycket att göra med webbplatsen att det nog inte skulle vara några problem att fylla hela arbetsdagar med det. Men ni känner väl till citatet “To achieve great things, two things are needed; a plan, and not quite enough time”?

Om du är intresserad av att läsa på om sökordsgrupper så tycker jag att e-boken “How to rank” från Moz förklarar det på ett väldigt pedagogiskt sätt. 

Länken till affiliatesiten kommer nog att dyka upp här i bloggen snart, men jag vill avvakta ett tag till så att vi hinner fixa ett par grejer som återstår. Om du är nyfiken så är det dock bara att be om den.

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *