Vad är Google Answer Boxes?

I början av april lanserades Google Answer boxes på allvar i de svenska sökresultaten. Nu går det alltså att hitta svar på diverse frågor som börjar på “Vad är…” även på svenska.

Så vad är Google Answer Boxes?

På samma sätt som Google Knowledge Graph ger information om olika “entities” (organisationer, personer osv) direkt i sökresultatet besvarar nu Google Answer Box frågor som inleds med “Vad är…” i en inbäddad ruta direkt i sökresultatet. Till skillnad från Knowledge Graph visas den alltså inte i den högra kolumnen.

Svaren som visas i svarsrutorna hämtas från sajter med hög auktoritet. Vad vi än så länge har kunnat se är att sajten ska ranka på första sidan för att lyftas upp. Den behöver dock inte ranka på plats ett.

Genom att söka på “Vad är amorteringskrav?” i svenska Google lyfts ett utdrag från SBABs sajt upp och visas direkt under sökrutan. I den vanliga organiska listningen visas de på plats fyra.

Google Answer Boxes - amorteringskrav

På samma sätt visas en text hämtad från Advisa högst upp på frågan “Vad är amortering?”. I det organiska söket för samma fråga rankar de på plats fem. De har också lyckats få med en bild i sitt svar, vilket gör det ännu mer i ögonfallande och får rutan att ta upp ännu mer plats.

Vad är Google Answer Boxes - amortering

Hur ska man göra för att besvara frågor i Google Answer Box?

Att lyftas upp för att besvara en fråga direkt i svarsrutan innebär inte att man inte visas i sökresultatet. Istället får sajten två placeringar, den första på en utvald plats högst upp i sökresultatet, och den andra på den plats där sidan vanligtvis visas. Att visas i Googles Answer Box ger alltså dubbla exponeringar, varav framförallt en är på en mycket eftertraktad plats. Så vad kan man göra för att optimera möjligheterna att synas där?

Det de flesta sidor som har positionerat sig i rutan har gemensamt är att de innehåller den fråga som man vill besvara, helst redan som H1:a. Svaret ska vara kort och koncist för att få plats i det begränsade utrymme som finns i rutan. Tagga också upp innehållet med Schema.org för att göra innehållet mer lättolkat för sökmotorerna.

Hittills har vi bara sett svenska svarsrutor som svarar på frågor av typen “Vad är…”, men för engelskspråkiga sajter finns det redan nu svarsrutor som svarar på frågor av typen “How to…”. Det är nog bara en tidsfråga innan det också släpps i Sverige.

Har du upptäckt några Google Answer Boxes? För vilka ämnen i så fall – och har du sett några som inte börjar med “Vad är…?”?

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *